Obsah stránek není určen osobám mladším osmnácti let, těhotným a kojícím ženám.

pondělí 10. října 2016

Peterson's System Standard 314

Nejnovější přírůstek do mé sbírky. 
A jak nadpis článku napovídá, jedná se opět o Petersonku.



Kde začít...
Ok, padla mi do oka starší používaná dýmka. Tato dýmka rozhodně nebyla za tak úžasný peníz jako třeba ta předchozí, pískovaná, o které se píše v minulém článku. Řekněme, že byla za standardní cenu, kolik běžně asi tak použité dýmky značky Peterson v lepším stavu stojí. Tisíc korun českých.
Prodejce k dýmce psal, že je kompletně zrepasována a vyčištěna, čemuž se tedy občas také věnuji a vždy si na tom dám záležet, ať už dávám dohromady dýmku pro sebe, či pro někoho jiného. Podle fotek se zdálo, že tento prodejce je asi také poctivý a dýmka vypadala moc pěkně.
Takže i když cena nebyla nějak extra výhodná, rozhodl jsem se si dýmku koupit.
Zároveň jsem si hned po objednání všiml, že na razníku je takové to hranaté P, ne to úplně staré, a ne to nové kroucené. Podle pipedie se tohle P začlo používat v sedmdesátých létech. Od kdy přesně a do kdy tam nepíší a ani jsem to nikde nehledal - stejně jako do kdy přesně se používal zde přítomný razník "Made in Republic of Ireland" - tak nějak mi stačí vědět, že se nejedná o úplně novou dýmku a ani o nějakou extra starou a extra vzácnou dýmku.
Prostě se jedná o pěkný kousek z circa sedmdesátých let, či o něco málo novější, ve slušném stavu.





Za pár dní jsem dýmku obdržel a hned jsem si jí zamiloval. Jistě ten pocit znáte, kdy vezmete do ruky nějakou dýmku a hned víte, že je to ona.
Avizovaný stav byl opravdu šlusný, vevnitř byla dýmka vydrhnuta pořádně do čista a bylo vidět, že si na tom dal někdo záležet.
Zvenku byla také fajn, ač byla tak nějak divně nedoleštěná a našlo se na ní pár nepříjemných oděrek - kdo dýmku již nějaký pátek kouří a leccos s ní zažil, tak hned pozná, že takovéhle oděrky se na dýmkách objeví po pádu na nějaký hrubý a tvrdý povrch. Na fotografiích to patrné nebylo, a mám takové podezření, zda to prodejce nevyválel během balení.
Možná se ještě hodí zde zmínit, že na dýmce bylo pár menších kazů - které mě osobně ale rozhodně nevadí, beru dřevo jako přírodní materiál a sem tam nějaký kazík rozhodně neřeším. Stejně jako plno ostatních dýmkařů. Pak se samozřejmě najdou i dýmkaři, kteří vyžadují dýmky naprosto dokonalé, co se povrchu dřeva týče.
Také je nutno rozlišovat, zda se jedná o dýmku za mrzký peníz či malé jmění.
Každý to cítí jinak a tohle téma by jistě vydalo na samostatný článek.
Potom byl v dýmce ještě takový divný důlek, těžko říct od čeho.

Jak jsem již zmiňoval, menší kazy mi nevadily, ale vzhledem k nepříjemným potlučeninám jsem se rozhodl pustit do rekonstrukce a nového povrchu.
Ono teda nějaký ten škrábanec na staré dýmce nevadí, ale zde byl sem tam kráter až na čisté dřevo a to moc fajn nebylo.
Dával jsem velký pozor, abych nepoškodil razníky a sundal jsem původní povrch - nějaký lak nebo politůru a moření.
Při této práci potlučeniny zmizely a rovněž i mělké kazy. Ale ty se zase objevily někde o kousek dál.
Nově vylezlé kazy jsem zakytoval a následně dostala dýmka nový kabátek v podobě moření. Tak nějak jsem se snažil namíchat barvy s citem, vzhledem k původu a stáří dýmky. A na závěr jsem dýmku napustil teakovým olejem.
Nevím, jestli se teakový olej jako povrchovka pro Petersonku hodí, ale mám tuhle povrchovou úpravu na dýmkách rád a snad jsem nespáchal nějakou svatokrádež.
Do náustku třeba sahat nebylo, ten je vyleštěný pěkně.






Dýmka samotná je tedy shape 314, takový pěkný baculatý kousek, ne zrovna nejmenší, ale ani žádný obr a má systémové přepadové vrtání. Náústek je typu P-lip.

Co se P-lipového náustku týče, rozdíl oproti běžnému fishtailu je ten, že kouř stoupá na patro a nejde přímo na jazyk. Někdo tuhle úpravu má rád, či jí přímo vyžaduje, někdo jí nemusí, nebo dokonce jí nesnese. Mé stanovisko je asi neutrální, kouření dýmky si užívám s oběma typy náustků a nejsem schopen posoudit, který mám raději.
Možná jen co se takové té prestiže týče, tak k Petersonce mi sedí spíš ten P-lip. Ale na druhou stranu některé řady jsou vyráběny pouze s náústkem fishtail, a ač je to škoda, tak kdyby mi nějaká takováhle Petersonka do oka padla, pořídil bych si jí i s fishtailem.




Dýmky Peterson mám velmi rád, považuji je za velmi tradiční a nadčasové dýmky, dýmky do společnosti, ale i na osamělé dýmání uprostřed noci, kdy je kuřák na světě úplně sám a společnost mu dělá právě jen jeho dýmka a svit měsíce.

Žádné komentáře:

Okomentovat